Open Call.

*Inzenden is niet meer mogelijk (deadline 4-3-2024)

Ben jij een theatermaker, regisseur, filmmaker, schrijver, DJ, beeldend kunstenaar, cabaretier, dichter, of een andere artiest met grootse plannen? Of vertegenwoordig jij een culturele organisatie, bijvoorbeeld als producent of programmeur met vernieuwende ideeën? En wil jij onderdeel worden van het festival en platform The Spirit of Amsterdam?

Dan wil je het onderstaande lezen.

(leestijd 8-10 minuten)

Achtergrond.

The Spirit of Amsterdam is een 3-daags stadsfestival voor de jonge geest, op ongelooflijk mooie locaties door heel Amsterdam en wordt gelanceerd in het jubileumjaar van de viering van Amsterdam 750 jaar. De Amsterdamse gebedshuizen openen hun deuren op 22, 23 en 24 november 2024 voor makers die met nieuwe verhalen en vertelvormen constructieve perspectieven bieden voor een hechtere stad. 

Elk programmaonderdeel heeft 3 onmisbare componenten: een gebedshuis als locatie, decor en/of partner, een artistieke programmering  zoals bijvoorbeeld beeldende kunst, dans, theater of muziek, én een duidelijk positief maatschappelijk effect. Deze niet eerder vertoonde combinatie van cultuur, zingeving, feest en stilte zorgen samen voor een reeks betekenisvolle ervaringen

Een goed voorbeeld van zo’n programma is het evenement House of Hope dat in 2022 door de organisatie van The Spirit is geproduceerd, in co-creatie met o.a. Amsterdam Dance Event, De Dominicuskerk, De Regenboog Groep en het Leger des Heils. Een avond waar kwetsbare verhalen, stilte en dans samenkomen. Bekijk hier de aftermovie.

Al ruim 25 gebedshuizen (joods, islamitisch, protestants, katholiek, neutraal) zijn enthousiast om mee te doen aan het festival. Met deze Open Call zijn we op zoek naar makers, producenten en (culturele) organisaties die bij willen dragen aan onze festivalprogrammering.

Lees hieronder eerst of jouw idee binnen een samenwerking van het festival past. En zo ja? Stuur dan je plan in vanaf 4 januari tot en met 4 maart 2024 via opencall@thespiritof.amsterdam. Onze selectiecommissie (zie hieronder) gaat jouw inbreng beoordelen.

Heb jij na het lezen van alle onderstaande informatie een vraag of opmerking over hoe deze Open Call is ingericht? Laat het ons weten via info@thespiritof.amsterdam. Wil je meer weten over het festival? Lees de FAQs.

We kijken uit naar jullie ideeën.
Liefs, team The Spirit of Amsterdam

De selectiecommissie.

Dit is de prachtige selectiecommissie van het festival. Ze staat voor de doelstellingen van The Spirit of Amsterdam. Ze zullen in de geest van de stad hun keuzes maken. Hoe ze tot een beoordeling komen lees je onderaan bij “Selectiecommissie en Beoordelingscriteria”.

  • Fotograaf  -Thirza Schaap

    Hadassah de Boer

    Presentatrice en schrijfster

  • Marjorie Boston

    Executive & Artistic Director RIGHTABOUTNOW INC.

  • Akib Khan

    Arts, De Stem van 750 (viering Amsterdam 750 jaar)

  • Kees Klomp

    Ondernemer, activistisch onderzoeker, auteur betekeniseconomie.

  • Rikko Voorberg

    Theoloog, schrijver en activist

Fotograaf Hadassah: Thirza Schaap

Fotograaf Rikko: Marjolein Panhuys

Waarom The Spirit of Amsterdam?

De afgelopen tijd hebben verschillende krachten de samenleving uit elkaar gedreven; zoals de recente en vergeten oorlogen, de verkiezingen, social media, de klimaatcrisis en de corona crisis. Het leven voelt voor velen benauwend. Wij moeten daar iets tegenover zetten. Een collectief gedragen verhaal. Door de combinatie van gebedshuizen enerzijds en kunst, cultuur en rituelen anderzijds, creëren we een platform waar allerlei soorten verbeelding, zingeving, en levensbeschouwingen elkaar versterken en aanvullen, in plaats van strijdig zijn. Het festival is zo een platform en katalysator voor meer sociale samenhang en begrip.

Wie kunnen er mee doen met de open call?

Professionele makers vanuit iedere creatieve discipline; theatermakers, regisseurs, cabaretiers, filmmakers, schrijvers, dj’s, beeldende kunstenaars, dichters of andere artistieke makers en culturele organisaties die een passende programmering hebben of een complete programmering kunnen ontwikkelen en produceren voor 1 of meerdere gebedshuizen en voor 1 of meerdere dagdelen.

Vertegenwoordig jij een gebedshuis en willen jullie als locatie meedoen? Of wil je graag bijdragen met bijvoorbeeld een performance of kleiner programmaonderdeel? Stuur dan een mail naar info@thespiritof.amsterdam

Wat bieden wij?

  • Alle initiatieven gaan mee in The Spirit promotie, marketing en communicatie, en krijgen overall advies gedurende de gehele voorbereiding.

  • Iedereen die meedoet met dit initiatief wordt onderdeel van een betekenisvolle beweging, met een uniek en duurzaam netwerk.

  • Alle programma ideeën die onder de vlag van The Spirit worden ontwikkeld, mogen gebruikmaken van verschillende workshops (o.a. over fondsenwerving, programmaontwikkeling, inclusieve marketing & communicatie) en netwerksessies.

  • 5 programma-ideeën worden extra gesteund met een bijdrage van €5000*. Naast deze bijdrage worden deze 5 ideeën ook proactief gesteund door The Spirit of Amsterdam voor de realisatie en daarmee ook het aanwenden van extra gelden.

  • 10 programma-ideeën worden extra gesteund met een bijdrage van €2000*. Naast deze financiële bijdrage worden deze 10 ideeën ook proactief gesteund door voor de realisatie en daarmee ook het aanwenden van extra gelden.

  • Daarnaast ondersteunen we de ontwikkeling van minimaal 10 programma-ideeën, bijvoorbeeld door deze te matchen met andere initiatieven of partners (zoals sponsoren of ondernemers), die helpen om een idee te realiseren


*de genoemde bedragen zijn inclusief btw.

De kleine en grote letters.

  • Zorg dragen voor een onbekende, regelmatig iets of iemand eren, deelnemen aan (kleine) rituelen, een gebedshuis bezoeken, regelmatig momenten van stilte opzoeken, geven boven ontvangen stellen en deel uitmaken van een gemeenschap zijn zaken die in onze Westerse maatschappij vaak niet als normaal worden gezien. Daarentegen worden carrière maken, geld verdienen, een hele drukke dag hebben, focus op individuele groei en het aanschaffen van veel nieuwe spullen veelal wél als normaal beschouwd. Er zijn al veel kunstenaars die ons een spiegel voorhouden en ons laten zien hoe vreemd ons normaal eigenlijk is. The Spirit daagt makers uit om juist het vreemde te normaliseren. De unieke kruisbestuiving tussen makers en gebedshuizen leggen de basis voor nieuwe narratieven die aandacht creëren voor het welzijn van het individu en de stad.

    The Spirit daagt makers uit om niet alleen specifieke thema's te verwerken in hun werk, maar aan te sturen op verandering. Dit betekent dat de ervaring van een voorstelling, concert, feest of expositie verder zal gaan dan het aanstippen van een onderwerp of een bijdrage levert aan bewustzijn. Onderwerpen zijn herkenbaar en toegankelijk voor een breed publiek, waarbij makers worden uitgedaagd om handelingen (of rituelen) toe te voegen als doorvertaling. Denk aan handelingen die dicht bij ieders leefwereld liggen, zoals het ontmoedigen van telefoongebruik, een dag vrijwilligerswerk doen, of een momentje stilte inbouwen in je dag. Of gebruiken die intappen op diepgewortelde en oude rituelen, tradities of ceremonies die ooit breed gedragen waren in verschillende culturen en gemeenschappen, maar waarvan inmiddels de waarde voor veel mensen, met name in de Westerse samenleving, is afgenomen of niet meer bestaat. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Verzoendag’, een oude traditie waar men wordt aangemoedigd te verzoenen met iemand waarmee je in conflict bent. Of een periode van vasten inbouwen, een klein altaar maken in je huis of buurt of een vaste dag in de week rusten. Maar het kunnen ook nieuwe rituelen, tradities of gebruiken zijn. Zo zorgt The Spirit voor resonantie die veel dieper en langer meegaat dan alleen de drie dagen van het festival.

  • Het festival is van 22 t/m 24 november 2024. Het ingediende plan vindt plaats op een of meerdere van deze dagen of dagdelen. Dit is van vrijdag 22 november 2024, 08:00 uur tot zondag 24 november 00:00 uur.

    De Open Call opent op 4 januari 2024 en sluit op 4 maart 2024 23:59 uur. Je kan je plan alleen indienen via het mailadres: opencall@thespiritof.amsterdam.

    Alle aanvragen die voldoen aan de gestelde criteria worden voorgelegd aan de selectiecommissie. De beoordeling vindt plaats aan de hand van verschillende beoordelingscriteria .


    Over de selectiecommissie en de beoordelingscriteria.

    De selectiecommissie representeert de doelstellingen van The Spirit en de leden verbinden zich aan The Spirit vanuit hun ervaring en expertise. De commissie heeft als opdracht om op basis van de gestelde criteria en vanuit hun deskundigheid een afgewogen oordeel te geven over de ingediende plannen. De commissie selecteert het nader te bepalen aantal initiatieven die passen bij de behoefte en mogelijkheden van de deelnemende locaties (de Amsterdamse gebedshuizen). De samenstelling van de commissie wordt vanaf 15-1-2024 bekend gemaakt.

    Deze samenwerkingen worden gepresenteerd op de website van The Spirit of Amsterdam. Alle samenwerkingen samen vormen het festival The Spirit of Amsterdam.

    De commissie beoordeelt de plannen op de volgende criteria:

    - Mate van aansluiting bij doelgroepen en doelstellingen
    - Mate van aansluiting bij de programmalijnen
    - Artistieke kwaliteit & innovatie
    -Impact (welke meetbare effecten wil je realiseren)
    - Partnerschap (welke makers, maatschappelijke organisatie, andere organisaties of bedrijven neem je mee)
    - Haalbaarheid en uitvoerbaarheid
    - Publieksbereik
    - Budget & financiering
    - CV & ervaring

  • Selectiecommissie en beoordelingscriteria.

    De selectiecommissie representeert de doelstellingen van The Spirit en de leden verbinden zich aan The Spirit vanuit hun ervaring en expertise. De commissie heeft als opdracht om op basis van de gestelde criteria en vanuit hun deskundigheid een afgewogen oordeel te geven over de ingediende plannen. De commissie selecteert het nader te bepalen aantal initiatieven die passen bij de behoefte en mogelijkheden van de deelnemende locaties (de Amsterdamse gebedshuizen). Deze samenwerkingen worden gepresenteerd op de website van The Spirit of Amsterdam. Alle samenwerkingen samen vormen het festival The Spirit of Amsterdam.

    De commissie beoordeelt de plannen op de volgende criteria:

    - Mate van aansluiting bij doelgroepen en doelstellingen

    - Mate van aansluiting bij de programmalijnen

    - Artistieke kwaliteit & innovatie

    - Impact (welke meetbare effecten wil je realiseren)

    - Partnerschap (welke makers, maatschappelijke organisatie, andere organisaties of bedrijven neem je mee)

    - Haalbaarheid en uitvoerbaarheid

    - Publieksbereik

    - Budget & financiering

    - CV & ervaring

  • Het inhoudelijke plan bedraagt maximaal 2500 woorden en beschrijft:

    • Samenvatting, en/of een elevator pitch van je idee.

    • Je motivatie.

    • De creatieve doelstelling.

    • Hoe jouw plan aansluit bij 1 of meerdere programmalijnen.

    • De maatschappelijke doelstelling en doelgroep en hoe deze een plek heeft in je programmaonderdeel

    • Wat je plan voor impact heeft op de stad en hoe dit na het festival nog merkbaar (meetbaar) is.

    • Publieksbereik; wie bereik je en wat is je doelstelling qua aantallen, en hoe verhoudt dit zich tot de doelgroepen van The Spirit of Amsterdam.

    • Een voorkeur voor een (type) locatie en onderbouwing daarvan, of beschrijving van wat een locatie moet bijdragen aan het event.

    • Impressie van je plan van aanpak: wie doet wat en wanneer.

    • Welke partnerships wil je vormen? Het helpt als je al een of meerdere partners aan je hebt weten te binden.

    Het helpt om afbeeldingen en eventueel links naar beeld en geluid toe te voegen van eerder werk wat je hebt gemaakt.

    Wat moet er opgestuurd worden?(maximaal 4 documenten, allen in pdf.


    1. Inhoudelijke plan in pdf (max 10 MB). Is je pdf te groot? Probeer dit eens.

    2. CV van de aanvrager en / of het artistieke team, inclusief alle contactgegevens en alle informatie over rechtsvorm (zzp, stichting, B.V, etc.).

    3. Begroting.

    4. Overige informatie die belangrijk is voor de selectiecommissie of de organisatie van The Spirit (Maximaal 1 bijlage).

    Dien je plan in via: opencall@thespiritof.amsterdam

  • 1. Iedereen krijgt voor 15 maart 2024 te horen of het plan wordt voorgelegd aan de selectiecommissie.

    2. Op 31 maart 2024 heeft de selectiecommissie een definitief besluit genomen en worden de deelnemers op de hoogte gebracht.

    2. De positief beoordeelde programma’s worden in de maanden maart en april voorgelegd bij de deelnemende gebedshuizen. Onder begeleiding van de festivalorganisatie van The Spirit worden de cultuurmakers en gebedshuizen met elkaar verbonden. Het zou ook kunnen dat we je voorstellen om je te matchen met een ander initiatief.

    3. In mei 2024 zijn alle mogelijke matches tussen cultuurmakers en gebedshuizen gemaakt. Vanaf dan focussen deze nieuwe samenwerkingen zich op de voorbereidingen voor het evenement. De overkoepelende festivalorganisatie is het hele jaar door ter beschikking voor afstemming tussen de deelnemende partners (cultuurmakers en gebedshuizen).

  • Het aantal deelnemende locaties is bepalend voor de omvang van de programmering. Dat betekent dat het aantal te honoreren plannen past bij het aantal locaties. De plannen met de volgende elementen worden hoe dan ook niet meegenomen voor beoordeling:

    - Wij tolereren geen agressie, geweld, discriminatie, uitsluiting, pesterijen en/of fysiek of verbaal geweld zoals (maar niet beperkt tot): ableïsme, antisemitisme, (body)shaming, pesten, intimidatie, islamofobie, racisme, queerfobie, seksisme, seksueel wangedrag en/of transfobie.

    - Plannen met religieuze doelstellingen.

    Voor meer duiding over het bovenstaande kan je het manifest lezen.

  • Om de eenheid en impact te garanderen van het totale festivalprogramma zijn er 5 programmalijnen ontwikkeld. Alle ingestuurde plannen moeten aansluiten bij minimaal 1 van de onderstaande programmalijnen.

    1. Participatie kwetsbaren - Het festival is voor zoveel mogelijk soorten mensen toegankelijk. Inclusie als mindset voor zowel bezoekers, makers, vrijwilligers en medewerkers. Hierbij richt The Spirit zich specifiek op mensen die vaak worden uitgesloten. Bijv. om financiële redenen, denk hierbij aan daklozen, vluchtelingen, laaggeletterden, ongedocumenteerden, ouderen of sociaal-economisch achtergestelde jongeren.

    2. Makers van Morgen - Deze programmalijn is tweeledig. We stimuleren deelnemende makers, producenten en programmeurs om samen te werken met jong en onbekend artistiek talent ten behoeve van talentontwikkeling. En we stimuleren om samenwerking op te zoeken met mensen (of: Amsterdammers) met unieke verhalen zoals daklozen, vluchtelingen, of (ex) verslaafden. De kwetsbare en krachtige verhalen van deze mensen dienen als inspiratiebron voor de totstandkoming van het programma.

    3. Participatie jongeren - Betrek jongeren en stimuleer ze met zingeving en betekenisvolle ideeën die aansluiten bij hun belevingswereld en behoeften. Jongeren verdwalen met gemak door overmatig gebruik van social media, maar ook door alle mogelijkheden die ze aangereikt krijgen om het leven mee te vullen. Er is een sterke beweging waarin jongeren de wens uiten om zingeving en gemeenschapsvorming een plek te geven in hun leven. Een goede vorm is niet altijd voorhanden of bekend. Het festival geeft de ruimte om te ontdekken en om zelf te creëren. Voor, met en door jongeren en jongvolwassenen.

    4. Geestelijke gezondheid - Het doel is een inclusief platform te creëren waar mensen zich gesteund voelen en waar geestelijke gezondheid wordt benaderd met empathie, begrip en positiviteit. Door kunst, educatie, beweging en gesprek te integreren draagt The Spirit bij aan het bevorderen van geestelijke gezondheid op een toegankelijke manier. Denk aan mindfulnessprogramma's voor stressvermindering en ontspanning. Of kunst workshops gericht op zelfexpressie en helende kunst. Maar ook het gebruik van bijvoorbeeld virtual reality kan bezoekers laten ervaren hoe het is om met bepaalde geestelijke gezondheidsuitdagingen om te gaan.

    5. Verbind de verschillen - In deze tijd lijken we vaak lijnrecht tegenover elkaar te staan en elkaar niet meer te begrijpen. Pro-isreal tegen pro-palestina. Pro of anti zwarte piet. Links tegen rechts. Sympathie voor genderfluïde mensen of een conservatieve blik op de man/vrouw verhoudingen. Met deze programmalijn dagen we makers uit de verschillende perspectieven of opvattingen in de samenleving te verbinden, om zo bij te dragen aan een samenleving waar iedereen zich veilig en welkom voelt.

  • The Spirit richt zich op een breed publiek. We spreken vooral mensen aan die open staan voor positieve verandering en durven te verbinden met het onbekende. We definiëren deze doelgroep als ‘De jonge geest van Amsterdam’, met een extra aandacht voor onderstaande groepen:

    1. Jongeren en jongvolwassenen die willen uitgaan met inhoud (18-40 jaar) - Steeds meer (jonge) mensen zijn op zoek naar zingeving, bijvoorbeeld tijdens het uitgaan of als onderdeel van hun werk of studie. Met interactieve programmering en activaties helpt The Spirit mensen op weg hun leven meer richting te geven.

    2. Kwetsbaren die hun potentie niet kwijt kunnen - The Spirit zet zich actief in voor kwetsbare groepen, waaronder ongedocumenteerden, asielzoekers, statushouders, minima, dak- en thuislozen, ouderen en kwetsbare jongeren. Deze mensen hebben vaak beperkte toegang tot het huidige culturele aanbod, terwijl zij juist meer kans hebben om zich eenzaam te voelen en dus een grotere behoefte hebben aan culturele en verbindende samenkomsten. Door nauw samen te werken met maatschappelijke organisaties zorgen we ervoor dat zij onderdeel worden van het festival, als bezoeker, medewerker of op het podium.

    3. Toeristen op zoek naar diepgang - We richten ons zowel op nationale als internationale gasten. Met onze programmering bieden we een alternatief voor het toerisme in Amsterdam dat soms voor overlast zorgt, bijvoorbeeld door misbruik van alcohol en drugs. Met culturele verrijking, lokaal ondernemerschap en een nieuw bezoekersprofiel maken we de binnenstad aantrekkelijker.

    4. Gelovigen die het niet meer zo goed weten - Hoewel gebedshuizen op veel plaatsen leeglopen, blijft de behoefte aan zingeving en gemeenschap bestaan. Geloofsgemeenschappen en gebedshuizen zijn op zoek naar nieuwe manieren om hun gemeenschap vorm te geven. Het betrekken van sociale en culturele programma’s kan daarbij helpen.

    5. Buurtgenoten op zoek naar lokale (ver)binding - In grote steden weten we soms niet meer wie onze buren zijn. Terwijl onderzoek laat zien dat binding met de buurt een positieve invloed heeft op het levensgeluk van mensen. Samen met deelnemende gebedshuizen zorgt The Spirit ervoor dat buurtbewoners worden betrokken bij de totstandkoming van de evenementen als vrijwilliger of als professional.

  • Door heel Amsterdam doen gebedshuizen mee. Het festival dat we in 2024 gaan beleven is het resultaat van de artistieke plannen en deze bijzondere locaties van de stad samen. Die puzzel wordt gelegd met iedereen die deel uitmaakt van The Spirit. Enthousiaste locaties: Dominicuskerk, Fatih moskee, Oude Kerk, Westerkerk, Oranjekerk, de Thomas en vele anderen.

  • Het festival wordt betaald door bezoekers, sponsoren, met bijdrage van de gemeente, fondsen, de locaties en samenwerkingspartners. Afhankelijk van het draagvermogen of het risico dat een initiatief wil nemen kan The Spirit of Amsterdam ondersteunen op het gebied van de financiële inrichting van ieder evenement. Zo zullen er programma's zijn die vrij makkelijk en zelfstandig meerdere dagen een gebedshuis vol kunnen krijgen. Andere initiatieven vragen om een maatwerk aanpak waarbij het platform The Spirit of Amsterdam bijspringt. Dit betekent dat we jouw initiatief, waar nodig, helpen bij het vinden van de nodige financiering. Naast het beschikbaar gestelde startkapitaal kan The Spirit ondersteunen bij het vinden van de nodige financiering.

  • Er komen 3 typen kaartjes, die wij faciliteren in een centrale online ticket omgeving.

    1. Ticket voor een los evenement. De opbrengsten daarvan gaan naar de initiatiefnemers van de losse evenementen (lees gebedshuis en/of cultuurmakers en/of ondernemers en/of andere organisaties, denk aan maatschappelijke partners), met een beperkte afdracht voor de festivalorganisatie (5%)

    2. Vrijkaarten voor kwetsbaren. We maken 15% van de plekken per evenement vrij voor kwetsbare Amsterdammers (lees: daklozen, vluchtelingen, ouderen, kansarme jongeren, e.a.). Dit doen we in samenwerking met onze maatschappelijk partners zoals de Regenboog Groep, Leger des Heils, Cordaan of de Stadspas.

    3. Passe-partouts. Hier kan je overal mee naar binnen. De opbrengsten hiervan gaan naar de festivalorganisatie The Spirit of Amsterdam en kan je zien als een donatie om dit initiatief mogelijk te maken. Zeer beperkte oplage.

  • Het festival The Spirit of Amsterdam is geïnitieerd door Robert-Jan Glas, Stefan Beek, Marissa van Beurden en San Jonker. Dit team heeft een achtergrond in het sociaal-maatschappelijke domein, evenementen, cultuur en media. The Spirit of Amsterdam is opgezet als een sociale onderneming in nauwe samenwerking met Stichting 10.000 HOURS.